На нове аутомобиле се чека дуго и цене су високе. Многи грађани се одлуче за половне аутомобиле. Али у међувремену их нема довољно и коштају више него икад. Побољшање није на видику пре 2023.

Свеједно да ли на плацевима у неким забаченим улицама или на интернету, у Немачкој обично постоји велики избор половних аутомобила.

Од укупног броја продатих аутомобила у Немачкој највише их је половних. Али у понуди се у међувремену налази премало аутомобила.

“Тренутно имамо мање половних аутомобила него купаца. Половни аутомобили су постали ретка роба”, каже заменик председника Централног савеза немачке аутомобилске трговине (ЗДК) Томас Пекрун.

Неки половни аутомобили коштају чак и више од нових

За расположиве половне аутомобиле муштерије морају да плате више. Према Пекруну, цене су порасле од пет до десет одсто.

Чак постоје новији половни аутомобили који коштају више од истих нових аутомобила, јер се на испоруку нових тренутно много више чека.

Мартин Вајс ради за ДАТ, организацију која је основана 1931. да би неутрално и објективно процењивала стварну вредност аутомобила. Он се ишчуђава када посматра актуелне трендове у бранши.

“Тржиште је полудело”, каже он и додаје да су половни аутомобили скупљи него икад до сада, “чак и 15 одсто више”.

Вајс каже да у појединачним случајевима цена може бити још већа. Пре свега аутомобили са моторима на дизел су много скупљи него у првим годинама после скандала са фалсификованим емисионим вредностима.

Смањена понуда, несташица чипова

Експлозију цена су изазвали пандемија и стални недостатак чипова за аутомобилску електронику.

Године 2020. је због пандемије регистровано мање нових аутомобила, део њих сада недостаје као половни аутомобили.

Осим тога, предузећа и фирме које се баве изнајмљивањем аутомобила тренутно инвестирају мање у возила која ће после краћег времена бити понуђена на продају.

Опао је број пријављивања нових аутомобила које трговци после само једног дана декларишу као половне.

Пекрун констатује да је напросто изашло премало аутомобила на тржиште. Пошто дилери због несташице чипова и по годину дана чекају нови аутомобил, све више посежу за половним аутомобилима. Тако се додатно смањује понуда.

Побољшање није на видику пре 2023.

Тешко да би се ситуација могла поправити и наредне године (2022.). “Повећане цене половних аутомобила имаћемо и 2022.”, прогнозира Пекрун.

И аналитичар аутомобилског тржишта Вајс рачуна са постепеном нормализацијом тржишта најраније 2023. Већ прошле године су цене порасле.

Према прорачунима ДЕТ-а Немци су за куповину половног аутомобила у просеку издвојили 14.730 евра, што је 19 одсто више него 2019.

Поређења ради, према истраживању дневног листа Франкфуртер алгемајне цајтунг (ФАЗ) половни аутомобил је 2001. коштао просечно 8310. евра.

Возила са електричним и хибридним моторима јефтинија
Нису сви сегменти тржишта половних аутомобила погођени поскупљењима. “Код електричних аутомобила не видимо раст цена”, каже Вајс.

“Овде су цене половних аутомобила и даље под притиском”. Он објашњава да нови аутомобили из овог сегмента имају велике државне субвенције, а и да купци имају осећај да купују застарелу технологију, пошто произвођачи ове аутомобиле из године у годину усавршавају.

Најскупљи су половни аутомобили код месних трговаца и на виртуелним платформама као што су “Ауто1” или “wirkaufendeinauto.de”.

Повољно се могу купити половни аутомобили на аукцијама или путем приватних огласа. У тим случајевима, купци би морали да се разумеју у аутомобиле, иначе би неко могао да им скупо прода лошу робу.

Извор: РТС

Српски Магазин – Српски интернет магазин