Почетак > Историја > Приче из Великог рата: Шрапнел закачи ми око

Приче из Великог рата: Шрапнел закачи ми око

„Опет нас тучу топовима, али ми смо растурени и нико није страдо испрва, бацају гранат онако утантар. Али кад примакоше ватру овамо, и видимо да добијамо шрапнеле, ми залежи по неким јарковима у густиш. Утом експлодира граната, закачи ме шрапнел код левог ока, издера слепо око; удари ме земља и окрете ми се несвес читаво. И ја се ухватим руком за очи, оно крв лије. На лево око не видим ништа! Исекло ме. Али око остало. Одем те ме превију, у кујни имала апотека. Умоташе ми завој око главе и преко ока натакоше ми неку већу шајкачу на главу.

Командир опет шиље војнике уоколо, те смо се некако окупили, и сад идемо у повлачење према Варовници, до места званог Клупе.

На Варовници будемо два-три дана, нисмо заузимали положај него смо чекали ко позадина.

Од Варовнице оступамо за Крушевац, све пешке и по плану. Ми смо Седмом пуку држали заштитницу да не би непријатељ напредово, сметали смо им: заузмемо положај и бранимо док се главна војска извуче. И ја сам пуцао, лево око јес ми завијено и поштећено, али ја видим на десно. Него осетим у неко време да ме вата несвес, покисне ми глава и онај завој, и сав сам мокар од кишетине – није само ја него сви ми. Те командир ме посла да се возим мало на колима у комори. Па опет ајде у јединицу и у ров. Вата ноћ, трапуљам до неког рова. Киша сипи, ја се некако скљусим, и заспим! Кад оно, уватила ме вода. Подишла под копоран и оквасила ме, те се пробудим. Ноћ, нема до мене никог, а борба. И тек чујем, преноси се од војника до војника: „Оступамо!“ Дижи се и извлачи из борбе по десетинама и по водовима.

Повлачили смо се и даље, уз борбу и без одмора. Све пешке (седамдесет и пет дана ишли смо пешке – до Шијака, до Драча).

И стигнемо у Крушевац. Ту заноћимо.

Неки већ од Крушевца враћали се. Уватио ноћ на главу и изгубио се. И ми ујутру погледамо – нема га.

Из Крушевца идемо на Косово. Коначимо де треба, официри у њине мапе гледају и дају ни правац. Они знају куд идемо и ди ћемо, али заваравају нас командири: „Сад ће савезници у сусрет.“ Добро, да се лакше преживи. Не воде много рачуна ако војник врдне мало из строја, нађе нешто да поједе. Ови од Тимока увек пуне торбе су имали. Дају и нама, људи дружевни.

Завој око главе и преко ока променили ми у Крушевцу, па у Косовској Митровици. Ту нас је и снег уватио.

Повлачимо се према Албанији. Војска, комора, цео Седми пук се повлачи. Идемо ко јединица, али проређени смо; моја чета остала на само осамдесет војника – преполовљено. А снег све већи и већи.

Пређемо реку Дрим, и одатле почиње стаза, брдо, од коморе може да иде једино самар. Испрегли смо коње, и кола скр’али у реку. И топове исто – гурај у реку. Коњи – остају само товарни, са самарима. Волови – нешто враћени назад, нешто потерано даље преко Албаније. Ко је имо своје волове он се од њи није растављо. Све товаримо на самаре и ајде пешке, по један. Идемо једно за другим…

За јело имам у торби комат туцане проје: крупно ко јарма, ни јарма није тако крупна. Само по колач те проје, ништа друго, добијамо ко следовање. Нисам смео одједном да поједем, ко зна да л’ ће штогод имати после.

Него узмем залогај један па метнем у уста и пијем воде. Идем, идем, па опет руку у торбицу. И пијем воде мало, да се окрепим. Добили смо после, кад нестаде проје, по корен кукуруза. Круни, једи зрно по зрно – колико да водиш душу. Само да останемо живи.

Ја сам завој скино, срасло све лепо, али на око само назирем, убијено ми око.

Казивање Владимира Урошевића
(Драгутин Паунић и Милија Ђорђевић, „Србијицо душо горка“, Народна књига, Београд 1988.)
Извор: Приче из Великог рата

велики рат, историја, србија, страдање
http://www.magacinportal.org/2017/06/12/price-iz-velikog-rata-srapnel-zakaci-mi-oko/

  1. Нема коментара.
  1. No trackbacks yet.

Ценимо Ваше мишљење, оставите коментар

