Цивил у Нишу настрадао од касетне бомбе НАТО злиловаца
Цивил у Нишу настрадао од касетне бомбе НАТО злиловаца

Данас се обележава 13 година од „милосрдног учења демократије“ од стране НАТО Алијансе. Часови „демократије“ су почели 24. марта 1999. у 20,45 гађањем војних циљева, а завршени су 10. јуна 1999. У тих 78 дана сазнали смо много тога.

На пример да, осим војних циљева, легитимне мете постају привредни и цивилни објекти. После интензивних часова демократије имали смо оштећену инфраструктуру, привредне објекте, школе, здравствене установе, медијске куће, споменике културе, цркве, манастире… Ти часови демократије су усталиле и нови термин који је касније постао један од најомиљенијих у редовима НАТО Алијансе – колатерална штета.

За 78 дана порушено је 540 објеката, 58 мостова, 30.000 кућа, а економски експерти су проценили да је направљена штета од око 30 милијарди долара. Србија то никад није крила. Са друге стране термин „крије као змија ноге“  може се лако користити кад НАТО Алијанса прича о својим губицима. Током агресије, оно што је НАТО Алијанса морала да призна, оборена су два НАТО авиона (Ф-117 и Ф-16), 9 беспилотних летелица, 45 крстарећих ракета и 4 велика пројектила. Број заиста оборених авиона, летелица и пројектила није познат, али судећи по проценама Руса и ономе што су објавили извори са запада тај број је много, много већи.

Уз „консултације“ са текстовима објављеним на ову тему ево поприлично добро поткрепљеног списка; Модел авиона и губици:

F-4 Phantom II –  Руско министарство одбране тврди да је Југословенска РВ и ПВО оборила најмање два авиона овог типа. Сигурно је да су пилоти једног од авиона погинули, док се за посаду другог тврди да је заробљена од стране наше армије.

F-16C Falcon  – По подацима руског министарства одбране, један амерички Ф-16Ц је оборен у ваздушној борби од стране МИГ-29, док су још четири оборена од стране противваздушне одбране војске Југославије.

F-15E Eagle -. По информацији BBC Word News као и из неких наших извора МИГ-21 Југословенског ратног ваздухопловства је у директном дуелу успео да обори Ф-15. Обарање је било дана 27.03.1999. Без обзира на разлику у генерацији ова два авиона МИГ-21 је и данас опасан противник.

F/A-18 Hornet – По извештајима два авиона F/A-18 Hornet су оборена до 26.03.1999. По информацијама обе посаде авиона су погинуле.

Tornado IDS – По извештајима руског министарства одбране један немачки Торнадо је срушен у првом таласу напада у близини Панчева. Посада је погинула. Други немачки Торнадо је срушен 29.03.1999., а посада је ухваћена јавио је Танјуг.
По листу Војка бр. 19 дана 15.04.1999. један авион Торнадо је оборен и завршио је свој лет у Скадарском језеру.

Harrier – Неколико дана нису били у могућности да пронађу циљеве, а већи број Harrier -а је тешко оштећен од ватре наше противваздушне одбране. Напокон 03.04.1999. наша противваздушна одбрана оборила је један британски Harrier који је пао на територију БИХ, а пилот је при паду погинуо. Постоје извештаји да је један Harrier оборен изнад Југославије 17.04.1999. али за њега нема званицне потврде. Један АВ-8Б Harrier из састава америчких маринаца сурвао се у море 40км од Италијанске луке Бриндизи 02.05.1999. Дана 13.04.1999. изнад Зрењанина је погођен један Harrier који се срушио у близини Тузланског аеродрома при покушају принудног слетања.

Mirage 2000 – По потврђеном извештају листа Војска бр. 19 дана 15.04.1999. наша противаздушна одбрана је оборила један авион Mirage 2000. Пилот се катапултирао, а авион је ударио у планину Румија и разбио се.

F-117 Nighthawk  – Такозвани невидљиви авион, понос и дика америчког ваздухопловства оборен је 27.03.1999. године од стране наше противваздушне одбране. На њихову несрећу вероватно је још један Ф-117 оборен изнад Фрушке горе 04.04.1999. али за то нема званичних потврда.

A-10 Thunderbolt II  – По више разних извора информисања један А-10 Thunderbolt II је 15.04.1999. принудно слетео на аеродром Петровец код Скопља тешко оштећен. По званичним извештајима ТВ Сител из Македоније још један А-10 је принудно слетео поред аеродрома Петровец у Скопљу уз велику експлозију. 02.05.1999. ПВО Југословенске војске је погодила један А-10. 04.05.1999. на РТС-у су приказани снимци мотора авиона А-10 погођеног противавионском ракетом. Вероватно је то А-10 који је принудно слетео у Македонију 02.05.1999. без једног мотора. Дана 14.05.1999. на радију је објављена вест да је један авион А-10 оборен и да се срушио на територију Шар планине или Албаније. Војска Југославије је саопштила да је 23.05.1999. у рејону села Клина на Косову оборен један авион А-10 A-10 Thunderbolt II

EA-6B Prowler – Незванични, али врло поуздани извори, објавили су  да је најмање један (а вероватно два) примерак овог авиона оборен од стране наше ПВО у дејствима изнад Југославије.

Непознати авиони – они за које нема потврда којег су типа, али по извештајима се може закључити да су оборени од стране нашег РВ и ПВО.

У периоду од 28.03.1999. – 29.03.1999. Танјуг је објавио да је оборено 5 непријатељских летелица. Два на Косову, један код Горњег Милановца, четврти је пао заједно са транспортним хеликоптером у БИХ, пети у близини Зворника. По Руском радију 04.04.1999. оборен је један авион и два хеликоптера који су иши да спасавају оборене пилоте. Такође је 06.04.1999. оборен авион који је напао мост на дунаву у Новом Саду.

По агенцији Танјуг један НАТО авион је 11.04.1999. оборен између Сомбора и Оџака.

18.04.1999. извршен је напад наше авијације на аеродром у Тузли. Том приликом наши пилоти су уништили 17 непријатељских авиона и 3 хеликоптера.

18.04.1999. Погођен је авион у реону планине Поврен, а при покушају бега срушио се на територију Босне18.04.1999. око 16 часова два НАТО авиона оборена су у близини Приштине. У ноћи 17.04. – 18.04.1999. у реону Урошевца погођен НАТО авион, а пао је на саму границу. Над Приштином око 19 часова погођен НАТО авион који је пао на планину Ћићавица.

19.03.1999. на Шар планину у Македонији се срушио неидентификовани НАТО авион. Авион је долетео са Косова, а место удеса су брзо окружиле НАТО трупе. Више информација о овом авиону нема.

20.04.1999.  РТС јавља да је су код Крагујевца срушена два нацистичка авиона. Такође 20.04.1999. један авион је пао на планини Јастребац.

По агенцији ИТАР-ТАСС 24.04.1999. НАТО је изгубио три авиона у околини Приштине. Један је пао поред села Бусиње, а два југозападно од Приштине.

29.04.1999. бројни очевици су видели обарање два НАТО авиона на територији Панчева. Све се дешавало у току дана. Истог дана касно ноћу очевици тврде да су још два НАТО авиона оборена над Београдом.

04.05.1999. око поноћи противваздушна одбрана ВЈ је оборила НАТО авион који је учествовао у нападу на Бајину Башту.

На РТС-у је објављено да су 07.05.1999 оборена два непријатељска НАТО авиона. Ближих података нема, али из незваничних извора изгледа да је једна од тих летелица оборена код Ниша. По извештају РТС-а, у који се базира на званичним извештајима македонског министарства информација, у Македонији је пао један подођени НАТО авион.

По изјавама висе очевидаца 15.05.1999. један НАТО авион је срушен око 11,15 изнад Падинске Скеле.

Дански ловац Ф-16 је погођен код Куршумлије. Авион је са поремећеним радом мотора и димом из репа авиона нестао у околини Копаоника. 17.05.1999.оборен је непријатељски НАТО авион који је учествовао у нападу на Батајницу.
22.05.1999. два непријатељска авиона су срушена. Један код Рушња, а други изнад Липовице.

Изнад Београда је 23.05.1999. између поноћи и два часа ујутру по изјавама очевидаца оборен један НАТО авион чији се пилот катапултирао.

По извештајима РТС-а 23.05.1999. над Лесковцем је оборена једна непријатељска летелица. На небу изнад града је примећена велика експлозија.
По известајима 22.или 23.05.1999. је изнад Ниша оборен један НАТО авион.

Беспилотне летелице

До 26.03.1999. оборене су две беспилотне летелице, трећа је дошла на ред29.03. 1999., четврта 07.04.1999 . 12.04.1999 и 14.04.1999. оборене су немачке извиђачке летелице.

18.04.1999. потврђено обарање још једне беспилотне летелице.

20.04.1999. код села Јегоновци у Македонији пала још једна немачка летелица..

На РТС-у је објављено да је 07.05.1999 оборена непријатељска беспилотна летелица на територији Косова између Бујановца и Прешева.

Радио Београд је у дневнику 07.05.1999. објавио да је још једна непријатељска беспилотна летелица пала на територију Македоније.

Дана 13.05.1999. изнад Југославије су оборене три беспилотне летелице НАТО пакта. Прва је срушена немачка летелица код села Кокот бања на Косову, а друга на Мокрој Гори. Трећа срушена летелица је амерички Предатор

16.05.1999. изнад Косова је срушена још једна немачка шпијунска летелица ЦЛ-289 Пивер.

17.05.1999. изнад Пештера оборена је још једна беспилотна летелица.Још једна беспилотна летелица је пала на подручје села Талиновци, а касније је оборена још једна која је по извештајима РТС-а пала у центар Урошевца. РТС јавља да је над подручјем Косова оборена још једна беспилотна летелица. Изнад села Буца у опстини Гора је оборена још једна беспилотна летелица.

По извештају Македонске телевизије “А1″, једна беспилотна НАТО летелица је пала у близини границног прелаза Блаце у Македонији. Беспилотну летелицу су обориле снаге насе ПВО. По незваничним изворима из РМ, у току23.05.1999. Ратна Морнарица је оборила две беспилотне летелице.

AH-64 Apache – 27.04.1999. хеликоптер АХ-64 се срушио код аеродрома у Тирани и запалио. Неколико дана пре тога други АХ-64 је морао принудно да слети на један италијански аеродром због механичких проблема.

Постоје извештаји о заробљавању хеликоптера АХ-64 од стране наше армије25.04.1999..

05.05.1999. још један амерички хеликоптер Apache се срушио 75 километара северно од Тиране.

HH-60G BlackHawk – 28.03.1999. је срушен први HH-60G BlackHawk са два пилота и 12 командоса, а пао је у Републику Српску. Затим су  29.04.1999. срушена још 2 хеликоптера HH-60G BlackHawk на територији Србије, нема информација о погинулима.

02.04.1999. после обарања Ф-16 у рејону Шапца пријављено је много летова спасилачких хеликоптера. По полузваничним информацијама најмање један спасилачки хеликоптер је оборен.

CH53/53G PaweHawk – По информацијама руског радија и наше телевизије03.04.1999. два хеликоптера су оборена 200 километара југозападно од Београда. Два хеликоптера су по информацијама носила 58 војника и сви су погинули.

ПВО је оборила огроман број разноразних пројектила којима су нас гађали НАТО агресори. Преко 200 Tomahawka и неколико стотина осталих ракета је порушено за ови 50-так дана.

Многи оборени пројектили укљуцујуци и “фамозни” Tomahawka су пали на нашу територију скоро потпуно неоштећени

Званичне изјаве – Изјаве које је Југословенска армија дају надлежни органи ВЈ и владе.

14.04.1999. председник Југославије Слободан Милошевић је у изјави за лист “Krasnaya Zvezda ” рекао да је број оборених НАТО авиона 36 уз 119 оборених крстарећих ракета.

17.04.1999. у коментару за РТС генерал Небојша Павковић командант треће армије рекао је да је само трећа армија оборила: 16 авиона, 5 хеликоптера, 4 беспилотне летелице и 46 крстарећих ракета Tomahawka.

28.04.1999. командант генерастаба ВЈ генерал Драгољуб Ојданић у изјави за “Политику” каже да је до 28.04.1999. оборено 46 авиона, 6 хеликоптера, 8 беспилотних летелица и 182 Tomahawka. То су само летелице које су пале на територију Југославије.

29.04.1999. командант РВ и ПВО генерал Спасоје Смиљанић је дао званичну изјаву у којој се каже да је РВ и ПВО од 29.04.1999. оборила 30 авиона (од којих 2 Ф-117А), 2 хеликоптера, 2 беспилотне летелице и 30 Tomahawka.

06.05.1999. Вице Адмирал Милан Зец је дао интервју РТС-у у коме наводи да је морнарица до сада оборила 3 авиона, 1 беспилотну летелицу и 5 пројектила. Такође се наводи да је један авион оштећен, али није оборен.

Радио Београд је 07.05.1999. објавио да је лист “Војска” донео текст у коме стоји да је НАТО до сада изгубио око 70 авиона и преко 200 крстарећих пројектила.

У интервјуу грчком дневнику “Elefterotipija ” датом 14.05.1999. савезни министар одбране Павле Булатовић је рекао да је војска Југославије до тог датума оборила више од 70 НАТО авиона, већи број хеликоптера и беспилотних летелица, као и преко 180 крстарећих ракета преноси лист “Војска” у броју 23-24.

По званичним подацима који датирају од 28.04.1999. године НАТО губици у техници (покривене само летелице које су пале на територију Југославије) би изгледали овако:

46 авиона – сваки кошта од 15 – 25 милиона $, што је просек од 20 милиона $ * 46 = 920,000,000 милиона $

6 хеликоптера сваки кошта од 10 – 25 милиона $, што је просек од 15 милиона $ * 6 = 90,000,000 милиона $

8 беспилотних летелица сваки кошта од 1 – 2 милиона $, што је просек од 1,5 милиона $ * 8 = 12,000,000 милиона $

182 ракете Tomahawka свака кошта око 1,400,000 милион $, што је 1,400,000$ * 182 = 254,000,000 милиона $

Укупно све изгубљене летелице и ракете коштају око 1,276,000,000 (милијарду и двеста милиона $)

Слава браниоцима отаџбине Србије и њеног неба!

Извор: Ивинсвет